omenan haukkaus

Ravinto. Meidän yksi suosikkiaiheista. Jokaisella on mielipide siitä, mutta fakta on kuitenkin siinä että olet juuri sitä mitä syöt. Ravinnossa kaikista tärkein juttu on jatkuvuus, sen avulla luodaan toimivia elintapoja. Jos jatkuvuutta ei ole, nämä ihmiset eivät koskaan saavuta tavoitteitaan. Jatkuvuutta tarvitaan varsinkin silloin kun tuntuu ettei kehossa tapahdu mitään, pitää olla vain kärsivällinen ja jatkaa eteenpäin.

Meistä jokaisen pitää löytää jotain mikä toimii itselleen, mutta se jokin pitää olla sellaista mitä pystyy noudattamaan! Ei mitään järjettömiä pussikeittodieettejä tai kaalisoppakuureja, ei niissä ole mitään järkeä ja kaikki tulee takaisin korkojen kera. Ei niitä pysty kukaan noudattaamaan lopun elämäänsä ja keho kyllä ottaa omansa takaisin AINA!

Miten Kipinä syö? Luomua, puhdasta ja prosessoimatonta ruokaa joka päivä. Siitä tulee hyvä olo, kehonkoostumus on atleettinen, suorituskyky on erinomainen ja hyvinvointimarkkerit ovat hyvät. Eikö se kerro että asioita tehdään oikein? Kaikilla Kipinävahdeilla on 100% mahdollisuus syödä täysin samalla tavalla kuin Kipinä. Me itseasiassa noudatamme vielä jotain mitä kutsutaan ”pätkäpaastoksi”. Olemme noudattaneet tätä elämäntyyliä jo neljä vuotta ja elämämme on ollut sen ansiosta helpompaa kuin koskaan aikaisemmin. Pätkäpaaston avulla olemme itse saavuttaneet superatleettisen lopputuloksen. Pätkäpaastosta löytyy kattavat videot Kipinävahdeille, käyhän tutkimassa.

”mistä minun pitäisi aloittaa ravinnon kanssa?”

Olemme huomanneet että ihmiset kyllä innostuvat valtavasti uusista asioista ja he ovat valmiita tekemään muutoksia. He kuitenkin tekevät usein vähän liiankin isoja muutoksia yhdellä kertaa. Jos muutokset ovat todella isoja, se saa pään pyörälle ja uusien elämäntapojen omaksuminen voi olla liian kova ponnistus. Liikaa on liikaa yhdellä kertaa. Suosittelemme ottamaan pieniä ja helppoja voittoja ensin, helpointa on kurottaa oksan alimmainen omena ensin! Aloita helposta! Ota pieniä voittoja! Pienistä jutuista kasvaa ajanmyötä iso juttu!

VAIHE 1 : LAATUA LAUTASELLE

Katso mitä pistät suuhusi, siitä on helpointa aloittaa. Tämän prosessin voi aloittaa jo siellä Citymarketin sisällä, kun olet seuraavan kerran ostoksilla. Tarkoitamme tällä että sinun ei tarvitse heti ostaa ostoskärryä täyteen luomua ja puhdasta, ei todellakaan. Vaan tarkoitamme että heitä selkeät roskat ensimmäiseksi pois lautaselta. Roska on se prosessoitu ”paska”, täynnä E-koodeja, lisättyä sokeria, käsiteltyjä rasvoja ja niin edelleen. Katso tuotteen etiketistä mitä niissä on sisällä. Suomen laki määrää että jokaisessa elintarvikkeessa on oltava etiketti, jossa lukee ravintosisältö. Jos siellä on aines, jota et osaa edes ääntää tai lukea, jätä tuote hyllyyn. Se ei ole tarkoitettu ravinnoksi. Ota pieniä voittoja, aloita YHDESTÄ raaka-aineesta ja kun hallitset sen, ota toinen voitto toisesta raaka-aineesta ja niin edelleen.

VAIHE 2: TASAPAINOA LAUTASELLE

Makrot ovat ravinnon rakennuspalikat. Kolme makroa ovat proteiini, hiilihydraatti ja rasva. Haluamme että käytät näitä kaikkia monipuolisesti, koska ne kaikki vaikuttavat hormoneihin, insuliiniin ja ylipäätään luovat tasapainoa. Jos et syö lainkaan jotain makroa, aiheuttaa tämä pitkässä juoksussa puutostiloja ja karsii sinun elämänlaatua. Tasapainoinen syöminen pitää sinut parhaiten iskussa ja auttaa sinua kohti tavoitteitasi.  Yritä syödä jokaisella aterialla proteiinia, hiilihydraattia, rasvaa ja vihreitä rehuja.

VAIHE 3: OIKEA MÄÄRÄ LAUTASELLE

Kun olet sujut laadun ja tasapainon kanssa, voit alkaa seuraavaksi katsomaan KUINKA PALJON sinä syöt. Tähän on varmaan miljoona eri tapaa ja jokaiselle meistä löytyy varmasti joku menetelmä seurata määrää. Joku haluaa mitata kaikki grammalleen keittiövaalla, joku puolestaan arpoo kaiken silmämääräisesti. Molemmat ovat oikein ja molemmilla saa tuloksia. Tämä riippuu sinusta, kuinka tarkkaa dataa haluat aikaiseksi?

Näiden välimuoto on kämmenmittaus ja suosittelemme aloittamaan sen avulla ravinnon määrän opettelun. Kämmenmitta on simppeli ja nopea tapa, et tarvitse keittiövaakaa tai mittoja. Voit tehdä mittauksen lennosta suoraan seisovasta pöydästä ilman mitään kikkailua. Kätesi koko yleensä vastaa suhteessa myös kehosi kokoa, isommalla miehellä on yleensä myös iso käsi, joten hän tarvitsee enemmän ruokaa.

Tässä on simppeli, mutta tehokas tapa mitata makrot:

  • Kämmen määrittelee proteiinin määrän

  • Nyrkki määrittelee vihannesten määrän

  • Kuppikäsi tai kuppikädet määrittelevät hiilihydraatin määrän

  • Peukalo määrittelee rasvan määrän

Kipinän omat ravintopohjat tulossa 2021

Haluamme auttaa ravinnossa vielä enemmän. Yksikipinän omat ravintopohjat tulevat saataville syksyllä 2021. Ne julkaistaan samaan aikaan kun syksyn haasteet alkavat. Näitä samoja pohjia käyttivät personal trainer -asiakkaamme yli 10 vuoden ajan.

Ravintopohjamme heijastavat elämäntapaamme ja edustavat näkemystämme ravinnosta. Puhdasta, prosessoimatonta, luomua ja ravintorikasta. Markulla on runsaasti kokemusta makrojen ja kalorien laskemisesta kun puhutaan rasvanpoltosta, suorituskyvyn lisäämisestä tai lihasmassan kasvatuksesta. Huomasimme vuosien saatossa että ihmiset eivät kaipaa lisää, vaan he kaipasivat simppelin tavan syödä. Missiomme on tarjota suoraviivainen, simppeli ja toimiva ratkaisu ravintoon, jota voidaan noudattaa ympäri vuoden.

Pohjamme tulevat määrittelemään kuinka paljon tarvitset proteiinia, hiilihydraattia, rasvaa sekä kasviksia joka päivä, riippuen sukupuolestasi, painostasi ja tavoitteestasi. Tavoitteesi voi olla esimerkiksi rasvanpoltto, atleettisuus tai lihasmassan lisäys.

Tulossa syksyllä 2021.