naruhyppyä joskus kauan sitten

Joskus hyvin kauan sitten kesällä 2007 kun aloitin omaa painonpudotusprojektiani, minulla oli tapana kirjoittaa kaikki treenit vihkoon. Pidin treenivihkoa aina vuoteen 2011 saakka ja nämä kaikki ovat minulla edelleen tallessa. Tällä sivulla pienenä bonuksena aikamatkustus minun ensimmäiseen kunnon treeniviikkoon kesällä 2007. GymJonesin toiminta vaikutti silloin suuresti siihen, miten aloin treenaamaan. GymJones toimi minulle esikuvana ja innoitti.

Kuvassa puolestaan yritän opetella hyppäämään narua Lohjalla elämäni ensimmäisen kerran heinäkuussa 2009. Takapihallani asvaltti oli lämmin kyseisenä päivänä, joten halusin hyppiä paljain jaloin. Ei hyvä idea!!

Treeni 1:

60s töitä / 30s tauko

askelkyykky kehonpaino

pystysoutu tangolla

lankkupito

kyykkyhyppy

pystypunnerrus

polvet rintaan juoksua

3 kierrosta

Tämä setti on suoritettu ensimmäisellä treeniviikolla ja on vihon ensimmäinen oikea merkintä. Veikkaan että tämä on jotain kesä-heinäkuun vaihdetta 2007, jolloin aloitin liikkumaan. Minulla ei ole muistikuvaa tästä, mutta ilmeisesti treeni on tehty ihan kotona. Minulla oli pieni painonnostopenkki ja tanko siihen, todennäköisesti olen sillä tehnyt treenin. Minulla oli omakotitalo silloin Lohjalla.

Treenissä on tehty 60 sekuntia toistoja, perään 30 sekunnin tauko. Varmaan elämäni ensimmäinen intervallitreeni. Treeni on puolestaan otettu suoraan GymJonesin ohjelmoinnista sen kummemmin muokkaamatta.

Treeni 2:

kulmasoutu

punnerrus

suorinjaloin maastaveto

kyykky

pystypunnerrus

pohjehyppyjä

Tämä on suuri mysteeri minulle. Olen kirjoittanut vihkoon ainoastaan ”tehty 20 kilolla”. Eli minulla on varmaan ollut levytanko, jonka paino on ollut juurikin tuo 20kg.

Veikkaan että jokaista liikettä on tehty 8 toistoa ja sen jälkeen vaihdettu seuraavaan. Koko settiä on tehty 4 kierrosta. Tämmöiset olen kirjoittanut viereiselle sivulle ohjeistukseksi, mutta en ole aivan varma kuuluvatko ne tähän treeniin. Myös tämä on GymJonesilta pöllitty ilman sen suurempaa muokkailuja. Se varmaan selittää miksi tässä on jotain pohjehyppyjä. Treeni on varmaan aluperin tarkoitettu jollekin urheilijalle ja sitten tämmöinen mörkö tekee sitä Lohjalla jossain hevon kuusessa ymmärtämättä siitä mitään. LOL.

Treeni 3:

A Burpee + hyppyleuka x 10

A Pystypunnerrus levytanko x 10

B Penkkipunnerrus käsipainot x 10

B Etukyykky käsipainot x 10

C Lankku 60s

C Sivulankku 30s

Viikon viimeisenä treeninä olen tehnyt näköjään supersarjaa yhteensä 3 kierrosta. Burpee + hyppyleukaa ja heti perään pystypunnerrusta. Sama juttu penkin ja kyykyn kanssa ja lopuksi myös lankut. Miksi? En tiedä, älkää kysykö. Olen vain seurannut ohjelmointia.

Omituinen setti ja vähän kökkö mielestäni jos nyt 2020 analysoisin sitä. Miksi tehdä kolmea punnerrusliikettä putkeen ja sitten yht’äkkiä heitetään soppaan etukyykkyä?

Jos nyt editoisin tätä treeniä ja tekisin sen Yksikipinälle 2020, treeni näyttäisi tältä:

Treeni 3 päivitettynä:

A 30s punnerrus

A 30s leuanveto

3 kierrosta

B 30s burpee

B 30s boksihyppy

3 kierrosta

C 30s varpaat tankoon/polvennostot

C 30s varpaat kiekkoon selinmakuu

3 kierrosta

Nyt minulla olisi A-patterissa työntävä- ja vetäväliike voimaan, B-patteri olisi tiukkaa keuhkoluukutusta kahdella helpolla liikkeellä ja C-patteri olisi pelkästään keskivartaloa. Tekisin 30s duunia, heti perään 30s toista liikettä. Vasta tämän jälkeen pitäisin 1min taukoa. Kolme kierrosta ja sitten vaihtaisin seuraavaan patteriin. Nyt minun ei tarvitsisi miettiä toistoja vaan saisin puskea koko ajan intensiteettiä, enkä samalla kuluttaisi jotain lihasryhmää loppuun.

Avausviikolla kävin myös 30-60min kävelyllä kolme kertaa välipäivinä. Minä palauttelin kehoani aina kävelyllä ja käytin sitä rasvanpolttoon. Taisin silloin kävellä sykevyön kanssa ympäri takapihani metsiä. Allaolevassa kuvassa olen marraskuussa 2009 kävelyllä taloni takana olevassa metsässä, ikää minulla oli tuolloin 31 vuotta. Vihreä takki on mallia teltta päälläni, olin laihtunut jo 50 kiloa. Joskus aikaisemmin tuo takki ei mahtunut edes päälle eikä vetoketju mennyt kiinni.